Tapani Rinne: Muutosviestintään kolme ulottuvuutta 

Ambitio-moottoriMiten suunnitellaan muutos parempaan? Miten muutoksesta kannattaa kertoa, niin että saa ihmiset mukaan muutokseen? Hyvä alku on pohtia kolmea ulottuvuutta. - Konemetafora ei aina kosketa ihmisiä, mutta rohkenen esittää: vahvassa muutoksen moottorissa on kipinää, polttoainetta ja voitelujärjestelmä. 

1. Kipinä: mitä minä saan?

Muutoksen toteuttajana minun on koettava tämä muutos hyödylliseksi, merkitykselliseksi ja arvokkaaksi. Muutoksen moottori saa kipinän omia arvojani luotaavista kysymyksistä: mitä tärkeätä, hyödyllistä ja positiivista saan itselleni?

– Ja vastauksia saa olla monta. Mitä enemmän vastauksia löytyy, sitä vakuuttavammin pystyy vastaamaan huolestuneiden kysymykseen: Kannattaako tämä muutos sinun omasta mielestäsi oikeasti, ihan rehellisesti sanottuna?

2. Polttoaine: mitä minun oma ryhmäni saa?

Ryhmässä on muutoksen voima. Kun olen jäsen tiimissä, johtoryhmässä tai yksikössä, muutoksen on tuotettava tärkeitä hyötyjä myös sille ryhmälle. Me ihmiset haluamme kuulua ryhmään. Muutoksen moottori saa polttoainetta ryhmästä.  Siksi on olennaista tietää, mitä tärkeätä, hyödyllistä ja positiivista ryhmä saa. 

– Mitä enemmän vastauksia, sitä suorempi ryhti oman ryhmän edessä. Kun muutoksesta seuraa hyötyjä omalle ryhmälle, viestintä me-muodossa sujuu luonnostaan.

3. Voitelujärjestelmä: mitä organisaatio saa?

Muutoksista on usein myös negatiivisia seurauksia yksilölle ja ryhmillekin, mutta muutosten tulee palvella yhteisöä tai organisaatiota. Muutoksen moottorin voitelujärjestelmä on merkityksellisyys. Siksi on tärkeätä sekä tiedostaa organisaation toiminnan merkityksellisyys että ymmärtää, mitä tärkeätä, hyödyllistä ja positiivista muutoksesta koituu koko organisaatiolle.

– Mitä parempia vastauksia, sitä ylevämpi olo ja liekehtivämpi motivaatio.  Merkityksellisen työn tekeminen lisää tutkitusti onnellisuutta. Siihen ei kvarttaalitason hyöty riitä, vaan kehittämisen on palveltava jatkuvuutta, joka luo turvallisuutta. 

Viestinnässä saattaa olla parempi esittää nuo asiat käänteisessä järjestyksessä 3,2,1. Tässä on myös hyvä toistaa viisaus: jatkuva toistaminen on muutosviestinnässä jatkuvasti ja toistuvasti unohtuva viisaus.

Tapani, konemestari ja kävelevä moottorimies

P.S.  Lisäksi on tietenkin syytä suunnitella, miten nuo kolme kohtaa laitetaan toteutumaan ­­– sikäli kun ne antavat  riittävän kiehtovia hyötyjä. Aina ei suinkaan ole näin ja sellaisen yskivän muutosmoottorin äärellä voi kysyä provosoivasti: tuottaisiko muutoksen torpedoiminen mitään tolkullista?

 

 

Tahtijoukkue kansi

Johtoryhmästä tähtijoukkue ilmestyy englanniksi helmikuussa 2018!

Pääsemme kansainvälisille markkinoille nimellä STELLAR MANAGEMENT TEAMS. Kustantajamme on  Routledge, maailman suurin akateeminen kustantamo humaanisten ja sosiaalisten tieteitten alalla.

www.routledge.com/9780815372943

*******************

Johtoryhmästä tähtijoukkue ilmestyi 2014. Tässä on
Ambitio-blogin lukijoille näytteeksi kirjan esipuhe:

Lataa maksuton näyte kirjasta!

Rinne Tähti

Ambition blogit

Yksilöllisiä mielipiteitä, fiksua ajatusten herättämistä tai reilusti väärässä olemista. Päätä itse, vastuu siirtyy lukijalle - joka voi toki väittää vastaan tai muuten vain kommentoida.