Tapani Rinne: Näinkö syntyy aito työmotivaatio?

Motivaatio - Miten syntyy aito motivaatioFredrick Herzberg arveli monen johtajan olevan sitä mieltä, että ihmiset eivät tarvitse muuta motivointia kuin potkun persuksiin. Koirankin saa liikkeelle kun potkaisee sitä. Tämä toimii ihmisille fyysisesti tai verbaalisesti tehtynä - mutta se ei synnytä motivaatiota. Siispä yritetään nerokkaasti motivoida palkalla, työajalla ja eduilla.

Noin kirjoitti Fredrick Herzberg Harward Business Reviewissä vuonna 1987 uudelleen julkaistussa artikkelissa, joka perustui hänen tunnettuihin motivaatioteorioihinsa 60-luvulta. Mielenkiintoista havaita, että vielä 50 vuotta myöhemmin työmotivaatiota synnytetään organisaatioissa edelleen toimimattomilla keinoilla.

Motivaatiota koirankekseillä

Herzberg opetti koiransa lähtemään liikkeelle näyttämällä koirankeksiä. Se toimi tietenkin positiivisemmin kuin potkaisu, mutta kuvasti sitä, että Herzbergillä oli motivaatio saada koira liikkeelle. Koira haki vain palkintoa. Työntämisen sijaan syntyi vetovoimaa mutta tämä ei ollut motivaatiota. Tästä huolimatta yritysmaailmassa kehitellään loputtomasti uusia ”koirankeksejä”. Kirjoitti Herzberg vuonna 1987.

1. Vähennetään työaikaa

Työaikaa on lyhennetty koko 1900-luku ja olemme menossa kohti 6-päiväistä viikonloppua. Lisäksi kehitetään työajan ulkopuolelle yhteistä tekemistä, koska ne jotka leikkivät yhdessä tekevät myös töitä yhdessä. Todellisuudessa motivoituneet ihmiset hakevat mahdollisuuksia tehdä enemmän töitä eivätkä vähennä työtuntejaan. Uskoi Herzberg vuonna 1987.

2. Nostetaan palkkoja

Onko tämä lisännyt motivaatiota? Kyllä, hakemaan seuraavaa palkankorotusta. Sitten on näitä karskeja, jotka väittävät, että kunnon lama saa työntekijöihin liikettä. Kun palkkojen nostaminen ei motivoi, niin kuinka palkkojen laskeminen tekisi sen? Ihmetteli Herzberg vuonna 1987.

3. Lisätään luontaisetuja

Työntekijöitä hoivataan kehdosta hautaan ja lisää etuja kehitetään. Edut eivät enää ole palkinto vaan oikeus. Laajennettu sairauskuluvakuutus ja optiosopimus pelastavat USA:n talouden, heitti Herzberg sarkastisesti. Etujen heikentäminen on siirtymistä ajassa taaksepäin. Uusien etujen suhteen olemme kyltymättömiä mutta niiden motivoiva vaikutus sammuu välittömästi. Totesi Herzberg vuonna 1987.

Aitoa motivaatiota

Todellisen motivaation luomiseksi on puhuteltava ihmisten vastuullisuutta, saavuttamisen halua, tunnustuksen saamista, kasvua ja kehittymistä. Nämä Herzbergin 60-luvun keinot tiedetään jo:

  1. Vähemmän kontrollia, enemmän vastuuttamista
  2. Omaa tehtävää koskevan vastuun lisääminen
  3. Oman, luontevasti rajatun työkokonaisuuden antaminen
  4. Lisävaltuuksien ja vapauden antaminen oman tehtävän suorittamisessa
  5. Raporttien antaminen suoraan työntekijöille (ei esimiesten kautta)
  6. Uusien ja haastavampien tehtävien antaminen
  7. Yksilöiden korottaminen asiantuntijoiksi nimeämällä kullekin erityistehtäviä

Ovatko ihmiset vuonna 2014 liian hankalia johdettavia näillä keinoilla – vai puuttuuko MOTIVAATIOTA aidon työmotivaation rakentamiseen?

Tapani

P.S. Toki vuoden 1987 jälkeen mm. positiivinen psykologia on tuottanut paljon lisätietoa työmotivaatiosta - mutta se on toinen juttu…

Lähteet:
Herzberg Frederick. One More Time: How Do You Motivate Employees? Harvard Business Review, vol 46 no 1, Jan/Feb 1968, pp53-62.
Herzberg Frederick. One More Time: How Do You Motivate Employees? With a retrospective commentary by the author. Harvard Business Review, vol 65 no 5, Sep/Oct 1

 

 

Tahtijoukkue kansi

Johtoryhmästä tähtijoukkue ilmestyy englanniksi helmikuussa 2018!

Pääsemme kansainvälisille markkinoille nimellä STELLAR MANAGEMENT TEAMS. Kustantajamme on  Routledge, maailman suurin akateeminen kustantamo humaanisten ja sosiaalisten tieteitten alalla.

www.routledge.com/9780815372943

*******************

Johtoryhmästä tähtijoukkue ilmestyi 2014. Tässä on
Ambitio-blogin lukijoille näytteeksi kirjan esipuhe:

Lataa maksuton näyte kirjasta!

Rinne Tähti

Ambition blogit

Yksilöllisiä mielipiteitä, fiksua ajatusten herättämistä tai reilusti väärässä olemista. Päätä itse, vastuu siirtyy lukijalle - joka voi toki väittää vastaan tai muuten vain kommentoida.